Ha a stabilitáson túljutott, elkényelmesedett szervezetbe nem tér vissza a vállalkozó kedv, az adminisztráció veszi át teljesen az uralmat. Ez a szakasz pedig változás nélkül a vállalat végéhez vezethet.
8. Bürokratikus szervezet
A hanyatló, öregedő szervezetek sajátja, hogy a „hogyan” kérdés kóróssá válik, azaz a forma fontosabb lesz, mint a tartalom. A vállalkozói szellem teljesen eltűnik a szervezetből. A szabályok betartása kerül előtérbe, a lehetőségek kihasználása pedig háttérbe szorul. Az ilyen szervezet látszólag jól irányítható, azonban teljesen elveszti a rugalmasságát és csökken a teljesítménye.
Működési jellemzők
A bürokratikus szervezetek fő jellemzője az adminisztratív szerep. Ezek a cégek nem eredményorientáltak, jellemzően nincs csapatmunka. A szervezetet a rendszer fogja össze, mely formák és szabályok között él. Jellemző a „papírimádat”. Mindenki csak a részfolyamatokat ismeri, ezért sok esetben teljes a döntésképtelenség. A vállalatnak kevés kapcsolata van a külvilággal; az ügyfelek lejárják a lábukat, ha valamit el akarnak intézni. Sok esetben az ügyfél már csak egy hátráltató tényező. Jellemzőek az egymásnak ellentmondó intézkedések, a mindenféle kerülő utak; a szervezetben monopóliumok és kiskirályságok alakulnak ki.
A bürokratikus szervezeteket valamilyen céllal fenntartják – ezek lehetnek társadalmi, állami, munkaügyi vagy közszolgálati célok. Jó példák rá a nagy állami vállalatok, amelyek sok ezer embert alkalmaznak. Ez a típusú szervezet leggyakrabban nem termel nyereséget. Mindaddig él, amíg a külső alapító fenntartja és pénzt invesztál bele. A bürokratikus szervezet teljes egészében ellentéte a fiatalkori szervezetek. Már nem kifelé nyitott, hanem inkább zárkózott, introvertált.
Szervezetfejlesztési beavatkozások a bürokratikus szervezeteknél
Ezeknél a vállalatoknál erősíteni kell a belső változási folyamatokat, támogatni kell az egyéni kezdeményezéseket. Ugyanakkor az ügyfélkultúra fejlesztése is kiemelkedő fontosságú. Meg kell teremteni a változásra képes egységeket: az új divíziók, a fiatal életkorban lévő szervezeti egységek kialakítására és védelmére kell helyezni a hangsúlyt.
Nagyon gyakran igazi megoldást azonban csak a teljes körű szervezetfejlesztési beavatkozással lehet elérni. Ez magában foglalja a folyamatok feltérképezését, a vállalat teljes átszervezését, drasztikus esetben a feldarabolását is. Gyakran kényszerül a cég létszámleépítésre, sőt, bizonyos területeit ki is szervezhetik. A bürokratikus szervezeteknél – akárcsak a korai bürokráciánál (arisztokratikus szervezetnél) – fontos szerepe van a vevőközpontúság és a piacorientáció erősítésének, hogy a folyamatok fejlesztése, a hatékonyság növelése a vevői és tulajdonosi igényeknek megfelelően történjen.
A bürokratikus szervezettel az életciklusok végére értünk, a bürokráciát nem követi több életszakasz, ezután már csak a vállalat megszűnése (halála) van hátra.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a vállalati vezetőnek, a belső vagy külső tanácsadónak nagyon fontos látnia a szervezet fejlettségi szintjét, és annak megfelelően kell kialakítania az alkalmazott fejlesztési módszereket. Egy hibás szervezetfejlesztési beavatkozás több kárt okozhat, mintha nem tettünk volna semmit.
Az, hogy az egyes életciklusokban a szervezetek különbözőképpen viselkednek, nem véletlen, hanem szükségszerű. Ugyanígy a különböző szinteken különbözőképpen viselkednek az emberek is a szervezetekben, hiszen más-más preferenciák, problémák, hiányosságok, hibás folyamatok kerülnek előtérbe. Ezek természetes velejárói az adott életszakasznak, és azért is nagyon fontosak, mert abban az életciklusban szükségesek ahhoz, hogy a szervezet túléljen. Minden egyes szint szükséges a fejlődéshez, és minden magasabb szint magában foglalja az előző szintet azért, hogy – belső és külső erőforrásból merítve – fejlődhessen, tanulhasson a hibáiból, hiányosságaiból, és továbblépjen egy magasabb és fejlettebb működési szintre.